Geschiedenis van de goodiebag

Over de herkomst van de goodiebag gaan veel verhalen. Maar dat dit product is uitgegroeid tot één van de meest felbegeerde items op elk feest en evenement, staat in ieder geval buiten kijf! Op deze pagina ontrafelen wij de geschiedenis van ‘ons pronkstuk’ en proberen we te achterhalen wat de goodiebag nu zo bijzonder maakt.

Ga je mee op avontuur?…

Goodiebags Bestellen - Met gemak indruk maken dmv Goodybags Goodybag Goodie-bags Goodie-bag

De juiste spelling van goodiebags… Is het nou Goodiebag, Goodie-Bag, Goodybag of Goody-bag?

“Potato, Potato” (lees: Potéeto, Potáato) zeggen ze in Amerika! Ofwel: hoe je het ook uitspreekt of schrijft, het gaat er uiteindelijk om wat het ís! De één schrijft Goodiebag en de ander Goodybag. En weer anderen hakken het woord in tweeën en zetten er een streepje tussen. Maar uiteindelijk weet iedereen waar je het over hebt, en daar gaat het om. Sinds de oprichting van ons moederbedrijf, Buro Sambal (in 2010), gebruiken wij zelf de meest voorkomende spelling: ‘Goodiebag’.

Dit is ook hoe ze het in Amerika schrijven, waar de goodiebag oorspronkelijk vandaan komt. Maar… is dat ook echt zo? Komt de goodiebag wel uit Amerika?

Middeleeuwen

Volgens verschillende bronnen ligt de oorsprong van de goodiebag ergens in de Middeleeuwen: Voor Koningen en Keizers was het gebruikelijk om na een diner of ander officiële of feestelijke bijeenkomst, prominente en belangrijke gasten van aanzien een aandenken mee naar huis te geven. Vaak was dat een sieraad of gebruiksvoorwerp met het wapen van de Koning daarop afgebeeld (de eerste customized producten…). Deze gasten konden dan thuis pronken met dit bijzondere aandenken en vertellen dat ze bij de Koning op audiëntie waren geweest. Dit gaf de gasten vervolgens aanzien in hun omgeving én het zorgde er tevens voor dat er over de Koning (of Keizer) op positieve wijze werd gesproken! Mond-op-mond reclame!

Je zou kunnen zeggen dat dit de eerste vorm van relatiegeschenken was. Een concept waar in zekere zin de goodiebag uit voortgekomen is. Als een gast vaker bij bijzondere gelegenheden van de koning kwam, kreeg deze persoon ook steeds weer een ander geschenk mee. En zo kwam het voor dat sommigen, die heel dicht bij de koning stonden en belangrijk waren voor zijn welzijn en voorkomen, een heuse collectie verzamelden van deze unieke geschenken van de koning. Dit waren altijd dure cadeaus en herkenbaar aan het wapen. Iedereen in het dorp wilde maar wat graag zo’n cadeau hebben om mee te pronken. Het werden daardoor echte ‘Collector’s Items’!

De Oscars

Een sprong naar de toekomst… Het staat nergens in steen gehouwen (en toen wij tijdens een teambuildingsdag een zoektocht deden op het internet, hebben wij ook nergens een vaste datum of specifiek evenement gevonden), Maar het verhaal gaat…

Dat ergens, eind jaren tachtig, de jaarlijkse Oscars uitreiking werd georganiseerd. In de jaren tachtig waren beroemdheden nog echt, écht beroemd! Mensen als Brooke Shields, Michael J. Fox, Michelle Pfeiffer, Harrison Ford, Michael Jackson, Cher en Madonna leken onbereikbaar en er werd soms een deken van mysterie rondom deze beroemdheden gecreëerd. Allemaal marketing, weten we tegenwoordig. Hoe mysterieuzer je lijkt, hoe interessanter je bent voor het publiek.

Hoewel een jaarlijks feest als de Oscars ook voor deze ‘mysterieuze’ beroemdheden zelf ook super interessant was (het was namelijk dé plek om je ster te laten rijzen en andere beroemdheden te ontmoeten en mee te feesten als de camera’s eenmaal weg waren), werd er ook een hoop van ze gevraagd. De rode loper hysterie startte meestal pas om 19.00 uur ‘s avonds, maar deze grote beroemdheden dienden vaak al rond de lunch aanwezig te zijn. Dit was nodig om de zitplaatsen te bepalen, camera-posities in te stellen, enz… Daarnaast was er vaak een generale repetitie van de presentatie en het acts op het podium. En dan was er ook nog het doorpassen van de jurken en kostuums. Dit zijn allemaal de minder leuke en minder glamoureuze onderdelen van het hele spektakel. En het gebeurde dan ook steeds vaker dat beroemdheden verstek lieten gaan op deze punten. Dit tot grote frustratie van de organisatie achter dit evenement, dat destijds nog altijd ‘live’ werd uitgezonden in miljoenen huiskamers over de hele wereld. Een goede voorbereiding was daarom heel belangrijk.

No-Show

Tijdens één van deze Oscar-uitreikingen waren er zóveel no-shows bij de voorbereidingen, dat ze even niet meer wisten hoe ze de live uitzending zonder fouten tot een goed einde moesten brengen. Een stagiaire die verantwoordelijk was voor het doorpassen van de jurken kwam toen met een geniaal idee: haar oom werkte voor een luxe modehuis en verkocht zeer exclusieve sieraden en parfums. Ze vroeg of zij haar oom mocht bellen om exclusieve cadeaus beschikbaar te stellen voor beroemdheden die wel zouden komen opdagen bij de voorbereidingen, als dank voor hun aanwezigheid. In ruil daarvoor mocht haar oom dan wel reclame maken voor zijn merk op het evenement. Dat was haar voorwaarde. Wanhopig als de regie was, met slechts nog een paar dagen te gaan tot de daadwerkelijke uitreiking, gingen ze volmondig akkoord. De RSVP’s stroomden opeens binnen! Het gleek een succes en deze tactiek werd het jaar daarop herhaald. Dat volgende jaar kwamen er ook meer merken bij. Slechts een paar jaar later waren er zoveel merken en producten beschikbaar, dat ze het in een grote tas mee moesten geven aan de sterren. De goodiebag was geboren!

Of dit ook echt daadwerkelijk dé geboorte van de goodiebag was, is dus niet 100% bevestigd. En of het ook echt een stagiaire was, of iemand anders van de organisatie, kunnen we ook nergens met zekerheid terugvinden. Maar feit is wel dat de goodiebag sinds de jaren ‘80, en dankzij de Oscars, enorm populair is geworden! Sterker nog: ze zijn niet meer weg te denken bij een evenement met ook maar een beetje aanzien. De Oscar goodiebags zijn ook de duurste goodiebags ter wereld, met tegenwoordig een waarde tot soms wel een half miljoen Dollar! De inhoud bevat tegenwoordig ook niet enkel nog maar dure sieraden en parfums, maar ook hele vakanties, dure cursussen en soms zelfs cosmetische ingrepen! Keerzijde van deze munt is wel dat de Amerikaanse Belastingdienst er uiteindelijk ook lucht van kreeg. Tegenwoordig moeten de beroemdheden aangifte doen van welke cadeaus ze uit de Oscars goodiebags aanvaarden, om vervolgens 50% belasting (!!) te moeten betalen over de waarde van elk cadeau… Dit zorgt ervoor dat men nu soms een deel van de goodiebag niet meer wil aannemen, en in sommige gevallen zelfs de hele goodiebag weigeren! Daarmee is de Oscars Goodiebag inmiddels een slachtoffer van zijn eigen succes geworden.

Poldermodel

Hier in Nederland zal dat nog niet zo’n storm lopen. Onze sterren uit de polder zijn niet over de hele wereld beroemd (een enkeling als Carice van Houten en Jeroen Krabbé daargelaten), en dus zijn grote merken ook minder geneigd tonnen aan cadeaus beschikbaar te stellen. Dat wil overigens niet zeggen dat het Poldermodel van de goodiebag niet ontzettend gewild is en geen luxe items bevat. In de afgelopen jaren hebben wij al vele grote filmpremières mogen voorzien van onze goodiebags! Van Star Wars, tot Gooische Vrouwen en van Top Gun tot aan de laatste drie James Bond Films. De waarde van een half miljoen aan inhoud hebben we nog niet bereikt, maar ook bij ons is de inhoud zeer gewild! Onze duurste goodiebag tot nu toe had een waarde van meer dan vijfhonderd Euro!

Succes

Zoals gezegd, is bovenstaande geschiedenis gebaseerd op verhalen die ons team terug heeft kunnen vinden op het internet en in oude kranten en magazines. De ware oorsprong van de eerste échte goodiebag blijft een toch beetje gissen. Zoals het gezegde luidt: “Een succes kent vele vaders, een flop is een eenzame wees”. Daarmee wordt gezegd dat bij een populair product iedereen het idee wil claimen en bij een mislukking iedereen zijn handen er vanaf trekt.

Niet de vader, wel de beste!

Wij claimen niet dat wij de goodiebag hebben bedacht, of zelfs van over de Oceaan naar ons land hebben gebracht. No ma’am. Ons bedrijf is in 2010 oorspronkelijk opgericht als Marketing/Promotie Bureau. Maar één van onze allereerste opdrachten was wel al meteen het verzorgen van 100.000 goodiebags voor een concertreeks van André Rieu in de Johan Cruijff Arena! Om vervolgens de filmpremière van de eerste Gooische Vrouwen bioscoopfilm te voorzien van goodiebags. Niet lang daarna stroomden bij ons ook de aanvragen voor andere PR waardige evenementen binnen en bestond in ons tweede jaar al de helft van onze diensten uit het leveren van goodiebags. En na vier jaar was dat zelfs al opgelopen tot negentig procent!

Inmiddels leveren wij al meer dan 14 jaar de mooiste goodiebags voor de leukste evenementen in Nederland en België (en soms zelfs ver daarbuiten). Dus ook al zijn wij niet de vader van ons product, je moet wel echt bij ons zijn als je jouw publiek een onvergetelijk collector’s item wilt meegeven aan het einde van jouw evenement! Wij houden van ons vak en werken elke dag opnieuw met de grootste passie en toewijding aan de mooiste afsluiter van jouw evenement!

Zo’n goodiebag wil ik ook voor mijn evenement..!

Volgende
Volgende

Waarom een goodiebag?